Blog post

5x tips voor meer ‘niets’

27 november 2018Marcelina

Toen Lisanne van Superyoga mij een mailtje stuurde voor een gastblog, was ik eerst sceptisch. Ik heb namelijk zelf niet echt iets met yoga en vaak wordt yoga als iets spiritueels gezien. Volgens veel christenen kan yoga ook eigenlijk niet. Ik heb me er nooit echt in verdiept, maar ik wil geen artikelen plaatsen waar ik niet achter kan staan. Gelukkig begreep Lisanne mij heel goed en ze heeft een artikel geschreven over meer tot rust komen. Iets wat ik zelf ook goed kan gebruiken 😉 Het is dus niets spiritueels, maar juist een fijn artikel voor iedereen!

Dus lees maar mee met de gastblog van Lisanne waar ze 5 tips geeft om meer ‘niets’ te doen:

 

Bron: https://www.pexels.com/photo/adult-backpacker-blur-camera-610294/

Onze levens worden steeds drukker en drukker. Een gezin, een sociaal leven, huisdieren, een ambitieuze carrière of een pittige studie: zomaar een paar voorbeelden die we dagelijks met elkaar combineren. Super leuk, maar soms ook chaotisch, druk en misschien ontstaat er hier en daar stress. Het is prettig als we het iets meer in balans kunnen krijgen zonder al te veel in te leveren! Hieronder vind je 5 tips die je helpen om de perfecte balans te vinden.

1: Go offline
Je telefoon, tablet en laptop vragen waarschijnlijk meer tijd van jou dan je nu op voorhand inschat en veel mensen zullen toegeven dat ze eigenlijk te veel tijd doorbrengen op social media en nutteloze websites. Het is heel gemakkelijk om continu je telefoon te checken en uren weg te scrollen. Probeer je telefoon een week of drie minder intensief te gebruiken. Je kunt vaste momenten per dag inlassen, je telefoon vaker in vliegtuigmodus zetten en je geliefde gadget standaard uit de slaapkamer verbannen. Geef het minimaal drie weken de tijd en kijk hoe je je na deze periode voelt. Heb je meer tijd kunnen steken in je ‘echte’ leven, dingen waar je écht gelukkig van wordt en heb je leuke momenten intensiever meegemaakt?

2: Weekendje weg
Van omgeving switchen is goed voor onze mind, helemaal als we dit combineren met meer buitenlucht. Door lekker te wandelen in de buitenlucht maken we het geluksstofje serotonine aan. Een goede wandeling doet wonderen voor ons humeur. Wil je je weekendje weg echt relaxed maken? Zorg dan dat je alle tijd voor jezelf en voor je reispartner maakt. Leg die telefoon weg en lees eindelijk dat goede boek uit of bezoek samen interessante bezienswaardigheden. Luister naar elkaar en stel je zelf open naar elkaar. Sluit je dag af met een moment van dankbaarheid.

Bron: https://www.pexels.com/photo/scenic-view-of-the-mountain-976916/

3: Ademhaling en yoga
Je lichaam communiceert met je en geeft je signalen door. Door af en toe de tijd te nemen dringen deze signalen daadwerkelijk tot je door en kun je actie ondernemen. Breng je ademhaling op een normaal niveau als deze verhoogd is door stress. Adem rustig in door je neus en rustig uit door je mond. Houd beide keren ongeveer 4 seconden aan. Herhaal totdat je jezelf rustiger voelt worden. Bij yoga staat de ademhaling centraal en werk je naar een balans toe die voor jou werkt. Het prettige aan yoga is dat iedereen het kan doen en dat je de omstandigheden kunt uitkiezen die voor jou fijn werken. Je kunt je inschrijven bij een yogastudio, een yoga les volgen bij je sportschool of gewoon thuis. Er zijn fijne kanalen op YouTube en apps via je smartphone waar je goed wordt begeleid. Een yoga mat en accessoires zoals een yogablok en riem vormen je basis en zorgen dat je je altijd comfortabel voelt. Je wordt er niet alleen rustig van, je spieren worden ook nog eens soepeler en sterker. Bovendien werk je aan een goede houding en verbeter je je focus.

4: Niet storen, ik dagdroom!
Bewust momenten inplannen waarbij je helemaal niets doet.. dat kinkt misschien nutteloos maar ze zorgen voor meer creativiteit en energie. Momenten waarin je niets doet kunnen een aantal seconden duren, veel tijd van je dag hoeft het dus niet in te nemen. Een kopje thee zetten, een ommetje maken, een paar minuten dagdromen: je kunt overal niets-momenten van maken. Geef je hersenen een mini-break zodat je daarna weer opgefrist door kunt gaan. Wil je 10 minuten per dag vrij maken? Ga op een yoga kussen zitten, sluit je ogen en laat al je gedachten voorbij stromen. Oordeel niet. Verleg je aandacht naar je ademhaling en het puntje van je neus. Als je je rustig voelt worden, weet je dat je door kunt met je dag.

5: Opruimen
Een opgeruimd huis leidt tot een opgeruimd hoofd. Ga door je huis en geef de spullen die je niet per se nodig hebt of mooi vindt weg aan familie, vrienden of een tweedehands winkel. Er verdwijnt vaak een hoop emotionele ballast met het opruimen van je huis. Als je veel spullen hebt werkt het het beste als je per kamer de ruimte aanpakt zodat je het overzicht behoudt.

 

Lijkt het je leuk om Lisanne te volgen? Klik hier voor haar Instagram en klik hier voor haar Facebook! 🙂

 

Heerlijk zo’n gastblog! Ik word er zelf ook al een stuk rustiger van. Ik denk dat vele lezers wel iets aan deze tips kunnen hebben. Heb je zelf nog een tip voor meer rust in je hoofd? Laat het me weten in de reacties 🙂

Comments (1)

  • Danielle

    29 november 2018 at 16:47

    Niets doen is nu echt zoiets dat ik graag zou willen kunnen, maar wat me nooit lukt. Ik heb nu altijd al het idee te weinig dagen in de week en uren in de dag te hebben. Dit soort tips zijn dus altijd welkom

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Prev Post

Terceira dag 3 - toeren langs de kust

26 november 2018

Next Post

December: blogmas!

1 december 2018